Heppakerhot, leirit ja sosiaalipedagoginen hevostoiminta (SPHT®)

Luhtajoen Ratsastajat ry järjestää syksyllä 2024nuorille heppakerhoja.

NYT AVATTU ILMOITTAUTUMINEN KERHOIHIN

Heppakerhot ovat AVI:n tukemia ja matalan kynnyksen toimintaa, johon on helppo tulla mukaan.  Toiminta sopii kaikenlaisille nuorille sukupuolesta riippumatta. Ryhmään osallistuakseen ei tarvitse etukäteen tietää mitään hevosista, eikä osata ratsastaa tai hoitaa hevosia.  Kiinnostus hevosia kohtaan riittää. Heppakerho on kuitenkin hyvä lisä myös ratsastusharrastuksen tueksi. Näissä kerhoissa keskitytään hevostaitojen oppimiseen. Tutustutaan hevosiin, opettelemme toimivaa, lempeää kommunikointia hevosystäviemme kanssa.

Kerhon tavoitteena on tuoda hevosharrastus mahdolliseksi useammille nuorille, sekä tuoda tutuksi luontoa ja Greencare ajattelua. Kerhossa harjoitellaan hevosen käsittelytaitoja, hevostarvikkeita ja hevosesta huoltapitämistä, sekä samalla niin tunne- kuin ryhmätyötaitoja. Hevosen avulla kerrotaan arjen rytmittämisestä, liikunnan, levon ja ravinnontarpeesta. Opettelemme toimimaan hevosystävällisesti ja tunnistamaan omia ja hevosen tunnetiloja. Nuoret oppivat pitämään huolta hevosista ja niiden elinympäristöstä, sekä turvallisuudesta. Edistetään lasten ja nuorten taitoja toimia eläinten kanssa ja sekä heidän osallisuutta.

Kerhossa hoidetaan, harjataan ja harjoitellaan hevosen kanssa kulkemista, sekä opitaan perustietoa hevosen käyttäytymisestä. Ryhmässä voi suorittaa mini- ja /tai perushoitomerkin oman taitotason mukaan. Jos haluat suorittaa virallisen merkin tulee sinun olla jonkun SRL seuran jäsen. Suorituksesta saa joka tapauksessa diplomin, eikä merkin suorittaminen ei ole pakollista.

Kerhossa tulee olla aina omat säänmukaiset vaatteet, sekä kumisaappaat. Vaatteiden tulee olla sellaiset, jotka saavat likaantua. Tallilta voi tarvittaessa lainata kypärää.

Hevonen on suuri, nopea ja kunnioitettava eläin, jolloin hevosen hoitamiseen ja käsittelemiseen liittyy aina riskejä, vaikka kerhomme ovat valvottuja ja ohjattuja sekä hevosemme tottuneita lapsiin ja käsittelytilanteisiin, niin aina on riski toimia ison eläimen kanssa. Olemme siksi vakuuttaneet kerholaiset. Jos haluat kattavamman vakuutuksen sen saa esimerkiksi seuran jäsenyydellä, joka pitää sisällään urheiluvakuutuksen. Seuran urheiluvakuutus turvaa hevosharrastajamme kattavasti niin matkan aikana tallille kuin hevosta hoidettaessa ja ratsastaessa. Jäsenyyttä voi hakea nettisivuiltamme: https://luhtajoenratsastajat.sporttisaitti.com/seura/

Meillä on kolme ryhmää, jotka kokoontuvat viikonloppuisin.

7-9 vuotiaitten ryhmä, ensin parittomien viikkojen sunnuntaina ja pääsiäisen jälkeen parillisen viikon sunnuntait klo 14 (ryhmäkoko 12). Vastuuohjaajana Mari Lieskoski, (SPHT®-ohjaaja, Heppakerho-ohjaaja)

21.1.
4.2.
18.2.
3.3.
17.3.
Tässä välissä pääsiäinen ja väliin jää 2 viikonloppua.
7.4.
21.4.
5.5.
19.5.
2.6.

10-12-vuotiaitten ryhmä, parillisen viikon lauantait klo 17 (ryhmäkoko 12)
Vastuuohjaajana Helena Nyberg, (Heppakerho ohjaaja)

13.1.
27.1.
10.2.
24.2.
9.3.
23.3.
6.4.
20.4.
4.5.
18.5.

Nepsyjen heppakerho, 7-12 -vuotiaille, ensin parittomien viikkojen sunnuntaina ja pääsiäisen jälkeen parillisen viikon sunnuntait klo 15.30 (ryhmäkoko max.6). Vastuuohjaajana Mari Lieskoski, (SPHT®-ohjaaja, Neuropsykiatrinen valmentaja)
21.1.
4.2.
18.2.
3.3.
17.3.
Tässä välissä pääsiäinen ja väliin jää 2 viikonloppua.
7.4.
21.4.
5.5.
19.5.
2.6.

Toiminta sopii nuorille, joilla on joku neuropsykiatrinen erityisyys kuten autisminkirjo, ADHD/ADD, tourette tai haasteita tunteidensäätelyssä tai vuorovaikutuksessa. Ryhmässä on myös kerhoavustajat. Vanhemmat tai oma avustaja voivat halutessaan olla mukana kerhossa.

Kaikille kerhoille hinta on 25€ /lapsi (tämä on AVI:n tukemaa toimintaa)
Ilmoittautumiset:  Klikkaa tästä⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Talli sijaitsee Nurmijärvellä ihan Vantaan rajalla. Tallille pääsee Vantaan Kivistöstä bussilla 445.
www.luhtajoenratsastajat.sporttisaitti.com
e-mail: luhtajoenratsastajat@gmail.com
(tallin sivut: www.luhtajoenratsutila.fi)

SOSIAALIPEDAGOGINEN HEVOSTOIMINTA (SPHT)

Luhtajoen Ratsastajat tarjoaa myös sosiaalipedagogista hevostoimintaa.
SPHT on sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin sekä osallisuuden tukemiseen tähtäävää toimintaa, joka perustuu hevosen ja ohjaajan kanssa vuorovaikutukseen. Toiminta on suunnitelmallista ja tavoitteellista ja
toiminnan peruselementit nousevat sosiaalipedagogian teoriasta: yhteisöllisyys, elämyksellisyys, toiminnallisuus ja dialogisuus (aito kohtaaminen). Sosiaalipedagoginen hevostoiminta perustuu yksilön omaan kokemukseen ja sen kautta oppimiseen ja asioiden oivaltamiseen.
Toiminnassa opitaan uusia asioita itse tekemisen ja kokemisen kautta. Hevosen hyvinvoinnista huolehtiminen ja uusien hevostaitojen oppiminen toimivat tehokkaina välineinä oman hyvinvointisi lisäämisessä. Toiminnassa voimme harjoitella läsnäolon taitoja, tunnetaitoja, etsiä omia vahvuuksia,  harjoitella vuorovaikutusta ja kehonkieltä. Tavoitteena on kasvattaa itsetuntemusta, sekä löytää erilaisia voimavaroja. Kaiken lisäksi hevosten kanssa touhuaminen kohentaa mielialaa yleensä välittömästi.

Hevosen kanssa toteutetaan yhteisöllistä, kokonaisvaltaista ja osallistavaa toimintaa. Hevosen avulla pyritään näyttämään niiden asioiden tärkeys, joista oma hyvinvointi syntyy.

Toiminta sopii sekä lapsille, nuorille että aikuisille.

Yksilötapaaminen 60min/ 80€ /kerta
Parityöskentely 80min/ 130€ /kerta
Kysy ryhmälle hintaa erikseen.
Sovittu aika tulee perua viimeistään 24h. aikaisemmin, muutoin joudumme laskuttamaan sen
Tavoitteelliseen työskentelyyn suositellaan min. 10krt

📧 mari.lieskoski(at)gmail.com
📞 Mari Lieskoski 0505926133 (jos en vastaa, niin laita viestiä tai WA)